SEO

Hakukoneoptimointi ei toimi – Tarkista nämä 3 asiaa

Essentum - Hakukoneoptimointi ei toimi

Työssäni kohtaan usein asiakkaita, joiden verkkosivujen optimointi hakukoneita varten on toteutettu niin sanotusti vasemmalla kädellä. Asiakas saattaa kertoa turhautuneena, että hakukoneoptimointi ei toimi ja siksi sen ei uskota tuovan lisää näkyvyyttä sekä painoarvoa markkinointiin. Tässä vaiheessa kerron asiakkaalle haluavani nopeasti katsoa, mikä optimoinnissa mättää. Seuraavaksi esittelen sinulle kolme yleistä mokaa verkkosivujen optimoinnissa, ja kuinka sinä voit välttää ne. Myönnän itsekin sortuneeni näihin usein. Miksi? – Hakukoneoptimointia ei minun mielestä opita vain luennoilla, vaan oikeasti tämä ala vaatii paljon pohjatyötä, virheitä sekä onnistumisia.

1. Hakusanatutkimus on toteutettu väärin tai uupuu kokonaan

Okei, hakusanatutkimus kuulostaa minunkin korvaan tylsältä tehtävältä, jossa täytyy jaksaa etsiä uusia avainsanoja sekä niiden yhdistelmiä, joilla yritystäsi haetaan. ”Eikö minulla olisi paljon muutakin tehtävää??” – Totuus on kuitenkin toinen. Hakusanatutkimus on kivijalka verkkosivujen sisällön optimointiin. Kuinka olet saattanut sitten erehtyä hakusanatutkimuksessa?

  • Olet valinnut sellaisia avainsanoja ja yhdistelmiä, joiden kuukausittainen hakuvolyymi on < 100.
  • Hakusanatutkimuksesi sisältää vain lyhyitä ja geneerisiä avainsanoja, joiden kilpailutilanne on runsas. Isot mediatalot pitävät hakukoneiden kärkisijan valtikkaa lyhyillä avainsanoilla, joista ohi pääseminen on todella haastavaa.
  • Verkkosivujen sisältö on tuotettu kokonaan ilman hakusanatutkimus. Et todennäköisesti tässä tapauksessa edes tiedä, millä hakusanoilla ja niiden yhdistelmillä voit sijoittua hakukoneissa.

Suosittelen, että panostat runsaasti aikaa hakusanatutkimuksen tekemiseen. Älä poimi vain lyhyitä ja suuren hakuvolyymin omaavia avainsanoja, vaan pyri löytämään pitkän hännän avainsanoja. Pitkän hännän avainsanat (englanniksi long-tail keywords) voivat nostaa myös klikkaussuhdetta sivustollesi ja parantaa konversioastetta. Mitä pitkän hännän avainsanat tarkoittavat? Entä klikkaussuhde ja konversioaste? – Kerron nopeasti.

Pitkän hännän avainsanat ovat lyhyitä hakusanoja pidempiä ja pienemmän hakuvolyymin omaavia avainsanojen yhdistelmiä. Kilpailu on lähes varmasti vähäisempää, mutta hakuvolyymit myös sen ohella vähäisempiä. Kannattaako pitkän hännän avainsanoja käyttää? Kyllä! Niiden avulla pystyt paremmin kohdentamaan sisältöä pienemmällä kohderyhmälle ja sitä myöten kasvattamaan klikkaussuhdetta (CTR) sekä konversioastetta.

CTR suomeksi hakukoneoptimoinnissa kertoo, kuinka moni sinun sivusi hakukoneessa nähneistä on klikannut sivustollesi vievää hakutulosta. Konversioaste vuorostaan ilmaisee, miten moni sivustosi käyttäjistä on tehnyt sinun haluamasi toimen sivustolla. Jatketaan!

Hyvä hakusanatutkimus syntyy 2-3 tunnissa ja siinä on noin 50 hakusanaa ja niiden yhdistelmiä, jossa olet löytänyt sivustosi käyttötarkoitusta palvelevia avainsanoja. Kilpailutilanne hakusanoille on mahdollisimman pieni, mutta muista kuitenkin, ettet valitse sellaisia avainsanoja, joiden hakuvolyymi on kuukausittain mitattavissa melkein sormin ja varpain, vaan uskalla käyttää paljon haettuja avainsanoja.

2. Osoitteita ei muisteta päivittää

Tämä unohtuu minulta aika usein. Olen saattanut päivittää jonkin omistamani sivuston alasivun URL-osoitteen ja kiireessä unohdan tehdä uudellleenohjauksen vanhasta osoitteesta uuteen. Sen tuloksena käyttäjät kohtaavat 404 virheen kun vanha osoite esiintyy hakukoneen tuloksissa ja käyttäjä päättää klikata sitä. 404 Sivua ei löydy -osoitteeseen johtanut tulos rekisteröityy Googlen Search Consoleen. Search Consolen avulla voit seurata, mitkä osoitteet ovat johtaneet kyseiseen ilmoitukseen ja voit tehdä uudelleenohjauksen manuaalisesti .htaccess -tiedostoon tai käyttää WordPressillä esimerkiksi Simple 301 Redirects -lisäosaa.

3. Hakusanatutkimusta ei hyödynnetä sisällössä ja otsikoissa

Olet tehnyt kenties todella hyvän ja rahanarvoisen hakusanatutkimuksen, mutta et ole osannut hyödyntää sitä oikein. Minusta hakusanatutkimuksen laatimisen jälkeen on todella antoisaa lähteä suunnittelemaan uusia sisältöjä sivustolle tutkimuksen pohjalta. Kerron seuraavaksi, kuinka saat hakusanatutkimuksesta kaiken irti ja miten pidät fokuksen asiassa.

Hakusanatutkimuksen laatimisen jälkeen sinulla on todennäköisesti kymmenittäin erilaisia avainsanoja ja nyt sinun tulisi osata sijoittaa ne sivuston sisältöön. Minun vinkkini on, että valitset jokaiselle sivulle enintään kolme avainsanaa, jotka sisällytät sivuston otsikointiin ja leipätekstiin. Sitäkin tärkeämpää on priorisoida jokainen käytettävä avainsana.

Käytän itse sellaista kikkaa, että sisällytän tärkeimmän ja suurimman hakuvolyymin sekä korkean kilpailun avainsanan H1-otsikkoon, URL-osoitteeseen ja painotan sitä avainsanaa useaan kertaan leipätekstissä. Hirveä avainsanan tykitys ei kuitenkaan ole lukijan kannalta ollenkaan järkevää. Sinun pitää löytää tasapaino kun kirjoitat sisältöä ensisijaisesti lukijalle, mutta myös sivuvinkkelistä hakukoneiden botteille. Toinen ja kolmas avainsana vuorostaan istuu minulla luonnollisesti H2- ja H3-otsikointeihin ja leipätekstissä ne ovat usein juuri näitä pitkän hännän avainsanoja.

Mitä opit tästä artikkelista?

Hakukoneoptimointi ei toimi, jos olet lähtenyt rakentamaan sivustoa ilman kunnollista avainsanatutkimusta. Sinun täytyy olla valmis käyttämään aikaa sivustojen sisältöjen päivittämiseen. Sisältojen ahkera päivitys voi kuitenkin olla myös yksi vaikuttava tekijä kun pyrit nousemaan ylöspäin hakutuloksissa. Ajattele, jos viikottain löisit kaikkien sivujen sisällöt uusiksi, ei siinä botitkaan tahtoisi pysyä perässä eivätkä myöskään lukijat.

  • Päivitä sisältöä vain, jos analytiikkamittausten tuloksena näet, ettei sisältö palvele ketään.
  • Priorisoi sivuilla käytettävät lyhyet ja pitkän hännän avainsanat.
  • Uudelleenohjaa vanhat osoitteet uusiin, aiempaa sisältöä vastaavaan uuteen sisältöön.
Arttu Heikkinen toimii yrittäjänä perustamassaan yrityksessä Essentum. Internetmarkkinoinnin blogissa hän kirjoittaa digitaalisen markkinoinnin toimintamalleista ja julkaisee säännöllisesti artikkeleita mm. hakukoneoptimoinnista ja WordPress-sivujen rakentamisesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *