Kävijäseuranta | Google Analytics

They’re watching you

Ja nyt ei puhuta alieneista, vaan digitaalisen markkinoinnin ammattilaisista. Google Analytics mahdollistaa sivustosi kävijäseurannan tehokkaasti ja 100% ilmaiseksi. Analyticsin käyttöönottoa varten sinulla täytyy olla Google-tili ja pääsy sivuston koodiin, johon lisäät seurantakoodin, joka keskustelee sivustosi ja Analyticsin välillä.

Google Analytics kävijäseuranta ei ole rakettitiedettä

Internetmarkkinoinnissa kun tavoitteenasi on tehdä myyntiä, tarvitset kättä pidempää työkalua tavoitteiden toteutumisen seuraamiseen. Tavoitteesi voi olla yhteystietojen kerääminen, verkkokaupan ostotoimien seuraaminen tai käytännössä ihan mikä tahansa toimenpide, jonka toteutumista sivustollasi haluat seurata.

Painotan usein näitä neljää kysymystä kun oikeasti haluat markkinoinnin mittaamisen onnistuvan:

  1. Kuinka moni uusi kävijä palaa sivustollesi uudelleen?
  2. Millainen kohderyhmä kiinnostuu ja ostaa tuotteita sinulta?
  3. Kuinka moni ostaa vielä uudelleen?
  4. Mitkä sisällöt tuottavat parhaiten kauppaa?

Google Analyticsin kävijäseuranta antaa sinulle vastauksia näihin kysymyksiin. Analytics tilastoi uusien kävijöiden liikennettä takaisin sivustollesi ja saat demografisia tietoja käyttäjäryhmistä. Asettamalla tavoitteita ymmärrät, kuinka moni käyttäjä ostaa uudelleen, millaisia dmeografisia ominaisuuksia heissä on ja tiedät, mitkä sisällöt koukuttavat kävijöitä eniten.

Voit ylläpitää verkkokauppaa tai blogia, mutta painotan Analyticsin kävijäseurannan käyttöönottoa. Google Analyticsin käyttöönotto ja toimintojen opiskeluun voi sinulla vierähtää hieman aikaa, mutta se ei ole mitään rakettitiedettä. Mitä kirkkaammin sinulla on selvillä sivustosi tavoitteet, sitä paremmin pystyt keskittymään näiden tavoitteiden toteutumista valitsemalla tärkeimmät mittarit Analyticsin ohjauspaneelista.